Spring til indhold

Weekend Media Festival 2017

Nordics Exposed er en unik udstilling lavet af de nordiske ambassader i Kroatien. Udstillingen præsenterer Danmark, Finland, Norge og Sverige igennem deres værdier, idéer og udfordringer.

Det nordiske samarbejde om projektet støttet af Nordisk Ministerråd blev udstillet fra 21. til 24. september 2017 i den kroatiske kystby Rovinj, der dannede ramme for den største festival i regionen for kommunikationsindustrien - Weekend Media Festival.

På trods af det overordnede set positive billede af nordiske lande i Kroatien, virker det nordiske folk nogle gange for langt væk til at forstå og skille fra hinanden. 

De nordiske ambassader ønskede at vise, hvordan delte værdier, simple idéer, samarbejde og determination kan gøre ting bedre. Den nordiske model er ikke kun mulig i Norden, men kan findes i alle samfund, hvor mennesker er åbensindede og indstillede på samarbejde. 

De nordiske ambassadører, inklusiv den danske ambassadør i Kroatien Christian Thorning, åbende udstillingen ved at fastslå de tætknyttede bånd landene imellem og de delte fremadskuende visioner.

Udover selve udstillingen, der visuelt kommunikerede nordiske værdier, var de enkelte lande også repræsenterede af en række forelæsninger. Den danske forelæsning bestod af Dennis Kirkebæk og Martin Hjort fra Roskilde Festival, der talte om festivallen som en by. Forelæsererne ville også gerne dele den velkendte "Orange Feeling" med publikum i salen ved at drage paraleller mellem festivallens organisatorer og gæster og danske værdier generelt. 

De udstillede idéer fra Norden havde til formål at engagere den enkeltes kritiske tænken, frenmlægge gode eksempler og forslag til både erhvervslivet og det enkelte individ. En af de mange nordiske værdier, som blev præsenteret, er også det ubrydelige bånd mellem individet, samfund og familien. Hvis alle komponenter ikke er i balance, sker der ikke egentlige fremskridt.