Gå til indhold

Coronavirus/COVID-19

Her kan du finde information om konsekvenserne af coronavirus/COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Kroatien.
Senest opdateret 17.09.2021 kl 10:54

Rejsevejledning

Udenrigsministeriets rejsevejledninger indeholder gode råd og nyttige oplysninger for bestemte lande, primært rettet mod turistrejsende fra Danmark.

Læs rejsevejledningen for Kroatien.

Information om konkrete restriktioner i Kroatien opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Kroatien, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Har du ikke adgang til app'en Rejseklar, kan du skrive dig på Danskerlisten her

Rejseråd til erhvervsrejser

Udenrigsministeriets rejsevejledninger indeholder gode råd og nyttige oplysninger for bestemte lande, primært rettet mod turistrejsende fra Danmark.

Læs rejsevejledningen for Kroatien.

Information om konkrete restriktioner i Kroatien opdateres ikke i rejsevejledningen. Ambassaden opdaterer i stedet informationen nedenfor.

Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig, når du kommer hjem fra en udenlandsrejse på coronasmitte.dk.

Læs vores rejseråd til erhvervsrejser

Læs også regeringens retningslinjer for erhvervsrejser.

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Der gælder ikke særlige regler for erhvervsrejsendes indrejse til Kroatien. Almindelige indrejseregler skal følges

Hjælp til erhvervsrejsende (thetradecouncil.dk)

Rejserestriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Indrejserestriktioner

Passagerer, der kommer direkte fra lande og/eller regioner i EU/Schengen og/eller Schengen-associerede lande, kan få adgang til Kroatien ved at have et gyldigt EU-coronapas.

Passagerer, der ikke har et gyldigt EU-coronapas, kan få adgang til Kroatien ved at fremvise gyldig dokumentation for en af følgende betingelser:

 
  • Negativ PCR COVID-19 test. Testen må max være 72 timer gammel.
  • Negativ antigen COVID-19 test. Testen må max være 48 timer gammel
  • Vaccinations certifikat - færdigvaccineret. Hvis vaccination er foretaget med Janssen/Johnson & Johnson, skal der være gået minimum 14 dage fra vaccinationen (ingen karenstid fra modtagelse af sidste stik med øvrige vaccinationer). Vaccineringsbeviset må højest være 270 dage gammelt for alle ovenstående vacciner.
  • Vaccinations certifikat – første stik:
    • for vaccine med Pfizer, Moderna og Gamaleya: Indrejse kan ske mellem 22 og 42 dage fra første stik.
    • For vaccine med AstraZeneca er perioden mellem 22 og 84 dage fra modtagelse af første stik.
  • Bevis for helbredelse for COVID dog tidligst efter 11 dage, men mindre end 270 dage gammelt.
  • Lade sig teste efter indrejse (mod betaling), men skal da opholde sig i isolation i afventning af testresultatet. Hvis det ikke er muligt at få en test, kan indrejse ske mod at gå i isolation i 10 dage.

Børn under 12 år er fritaget for indrejserestriktioner, hvis barnet/børnene rejser med forældre, der opfylder indrejsekrav.

Vær opmærksom på, at flyselskaberne kan have yderlige krav om dokumentation forbundet med COVID-19. Tjek derfor med dit flyselskab om dette er tilfældet inden du rejser.

De kroatiske myndigheder opfordrer alle rejsende til Kroatien at udfylde informationer forud for indrejsen via https://entercroatia.mup.hr/?culture=eng

Nyttige links til informationer om indrejserestriktioner mv. kan findes på følgende kroatiske hjemmesider (på engelsk): www.safestayincroatia.hr og www.croatia.hr

Konkrete spørgsmål om indrejse til Kroatien skal indsendes til de kroatiske myndigheder gennem kontaktformularen på følgende informationsside.

Det danske coronapas for COVID-19 vaccination

Krydsvaccinering accepteres.

Både det europæiske coronapas og certifikat fra MinSundhed eller andre EU-lande anerkendes både digitalt og i papirform med og uden QR kode.

Læs mere om coronapasset her.

Karantæne- og testregler

Hvis ikke der kan fremvises en negativ COVID-19 test, bevis for vaccination eller helbredelse for COVID, skal man tage en test (for egen regning) og opholde sig i isolation i afventning af testresultatet. Hvis det ikke er muligt at få en test, skal man opholde sig i isolation i 10 dage.

Interne rejserestriktioner

Ingen

Transitmuligheder

Det er muligt for danskere at transitere gennem Kroatien. Der kræves ikke negativ COVID-19 test ved transit. Rejser du fra et andet land end Danmark, må du undersøge transitmuligheder med de lokale myndigheder: https://mup.gov.hr/uzg-covid/english/286212

 

Lokale restriktioner

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

Restauranter og caféer må have åbent til kl. 24:00 og må servere for siddende gæster både indendørs og udendørs.

Natklubber må holde åbent efter midnat, dog kun udendørs og med krav om at alle gæster har et gyldigt EU-coronapas. 

Afstandskrav på 2 meter indendørs og 1,5 meter udendørs. Derudover krav om mundbind indendørs. 

Udgangsforbud

Der er ikke indført udgangsforbud i Kroatien.

Forsamlingsforbud

Reglerne for forsamlingsforbud varierer fra region til region. Du bør holde dig opdateret om de lokale restriktioner og altid følge de lokale myndigheders anvisninger. 

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Der gælder ikke særlige regler for erhvervsrejsendes indrejse til Kroatien. Almindelige indrejseregler skal følges.

 

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, bør du hurtigst muligt kontakte din rejseforsikring.

Du bør derudover følge de kroatiske myndigheders anvisninger:

  1. Bliv hjemme, hvis du er syg.
  2. Hvis du er i Kroatien og får symptomer på smitte med coronavirus, skal du kontakte den nærmeste epidemiolog. Kontaktoplysninger på epidemiologerne i Kroatien kan findes på det kroatiske Institut for folkesundheds hjemmeside og på denne hjemmeside.
  3. Hvis du er i Kroatien og får brug for akut lægehjælp, skal du ringe 112 eller 194.
  4. Du kan finde en oversigt over testfaciliteter på følgende side: Testing centers in Croatia (koronavirus.hr)

Se også det kroatiske Institut for folkesundheds pamflet.

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne, bør du følge deres anvisninger. 

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de restriktioner, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 (bbb@um.dk / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

Udrejse af Kroatien

Fly: På Croatia Airlines’ hjemmeside kan du finde en ruteplan for  Croatia Airlines’ fly. 

På Zagrebs Lufthavns hjemmeside kan du finde generelle oplysninger om COVID-19 og om afgange og ankomster.

Tog: Der er internationale togforbindelser til og fra Kroatien. Yderligere oplysninger kan findes på det kroatiske jernbanevæsens hjemmeside.

Bus: Der er international rutetrafik med bus til og fra Kroatien. Du kan følge den aktuelle situation på eksempelvis Zagrebs Busstations hjemmeside. Ambassaden anbefaler, at du også holder dig orienteret på de enkelte busselskabers hjemmesider.

Indrejse i Danmark

På coronasmitte.dk kan du læse om krav ved indrejse i Danmark. 

Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark. Sådanne spørgsmål skal stilles til Politiet. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

Udenrigsministeriet kan ikke svare på sundhedsfaglige spørgsmål om coronavirus/COVID-19, vaccination eller test. Sådanne spørgsmål skal stilles til den myndighedsfælles hotline. Du kan finde kontaktoplysninger og åbningstider på coronasmitte.dk.

Mere information

Danskere i Kroatien opfordres til at følge de lokale myndigheders anvisninger og regler.

Den centrale informationsside om coronavirus i Kroatien (findes på kroatisk og kun i begrænset omfang på engelsk).

På den centrale informationsside om coronavirus i Kroatien findes en oversigt over testfaciliteter i landet. 

På det kroatiske indenrigsministeriums hjemmeside findes engelsksproget information og en kontaktformular til indenrigsministeriet, hvor konkrete spørgsmål om indrejse til Kroatien kan stilles.

På det kroatiske Institut for folkesundheds hjemmeside findes oplysninger om COVID-19-situationen i Kroatien (kun på kroatisk).

På hjemmesiden for Turistforeningen for Hovedstaden Zagreb kan der findes information om alle testmuligheder i hovedstadsområdet, samt information om hoteller, som tilbyder test-tjenester til deres gæster (på engelsk).

Øvrige meget nyttige links med informationer om COVID-situationen i Kroatien er  www.safestayincroatia.hr og www.croatia.hr

 

Vigtige telefonnumre:

Det kroatiske Institut for folkesundhed: +385 91 4683 032 og +385 99 4683 001 (åben: man-fre: 8-22; lør-søn: 8-14).

Du kan også følge udviklingen i Kroatien på de lokale nyhedsmediers hjemmesider, f.eks.:

Total Croatia News (på engelsk)
Croatia Week (på engelsk)
HRT(på kroatisk)
Jutarnji List (på kroatisk)

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på en fælles myndighedsside.

Kontakt

Du kan kontakte ambassaden eller konsulaterne i Kroatien inden for almindelig åbningstid.

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7.

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Kroatien, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

Hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad
du skal vide om sikkerhed på din rejse.
Hvor du rejser hen, er din egen beslutning og dit eget ansvar. Udenrigsministeriet kan ikke holdes ansvarlig for oplysningerne her på siden.

Det er dit ansvar at overholde ind- og udrejseregler i de lande, du rejser til. Det er de lokale myndigheder i de enkelte lande, der fastlægger reglerne og afgør, om du overholder dem. Derfor anbefaler vi, at du undersøger de aktuelle, lokale regler og retningslinjer, inden du rejser.

Udenrigsministeriet i København og de danske ambassader og konsulater i udlandet vil ikke kunne oplyse mere end, hvad du kan læse her på siden. Vi tilstræber, at oplysningerne på siden er opdaterede, korrekte og dækkende. Vi kan ikke drages til ansvar for evt. problemer med ind- og udrejse, uanset oplysningerne på hjemmesiden.